onsdag, februari 21, 2007

5 dagar efter återföringen

De senaste dagarna har jag försökt hålla kvar den lyckliga känslan jag hade efter återförandet. Jag har försökt se framför mej hur cellerna fortsätter att dela sej. Hur embryot borrar sej in djupt. Varje morgon vaknar jag och försöker känna efter hur det går. Inte för att jag förväntar mej några symptom, men jag försöker snarare heja på lite.

Jag har tagit det extremt lugnt. Jag tror att jag blir extra trött av progesteronet för jag brukar inte vara fullt såhär bortkopplad och lat. Det är egentligen ganska skönt men det är ju inte så lämpligt på jobbet.... Framåt eftermiddagen har jag svårt att hålla ögonen öppna och på kvällen somnar jag betydligt tidigare än vanligt och är lika trött igen nästa dag.

Igår fick jag ett mail av en gammal vän. En vän som jag har varit väldigt ledsen på för att hon inte har hört av sej och frågat hur det går eller hur jag mår. Vi gjorde fertilitetsutredningen ungefär samtidigt. Då hade dom försökt få barn i ett halvår. Vi hade varit barnlösa betydligt längre. Då hade hon panik. Jag var ganska optimistisk. Vi lovade varandra att berätta allt. Jag berättade. Hon blev gravid. Flera gånger. Utan att berätta. Efter tre missfall berättade hon. Då var hon gravid igen och allt såg bra ut. 5 månader senare fick hon en son. Jag vet att hon har en jobbig resa bakom sej. Jag försöker påminna mej själv om det nu när jag känner mej så sviken.
Det jag inte förstår är hur fort får man glömma egentligen? Hon säger att hon förstår. Men jag tror inte det. Det har gått tre år sen vi började prata öppet (åtminstone gjorde jag det). Jag lever kvar i samma graviditetskamp. Hon är inte kvar i kampen. Hon kommer inte ihåg. Hade hon kommit ihåg så hade hon kanske kunnat förstå. Då hade hon hört av sej och frågat hur jag mår för länge sen. Istället slutade hon att höra av sej efter missfallet. Innan hade vi kontakt varje vecka. Det värsta är att mitt knäppa JAG inte kan låta bli att undra varför hon hör av sej nu? Mitt knäppa JAG vill inte veta svaret på den frågan. Mitt knäppa JAG är så knäppt! Jag vill ju ha kvar hennes vänskap men mår dåligt av att inte berätta hur jag egentligen känner. Ska jag låtsas som ingenting och bara hålla andan som vanligt eller ska jag orka vara ärlig? Jag vet inte. Jag är trött på att vara bitter.

5 Comments:

At 10:55 em, Blogger Solkatten said...

Vi har ett par bekanta som fick en son genom sitt andra IVF-försök. När vi gav oss in i karusellen låg de på som fan, ringde, peppade osv. Det kändes faktiskt lite jobbigt eftersom de "tvingade på oss" sina känslor och erfarenheter. Sen, när vi fick missfall, slutade de höra av sig. De kunde väl inte relatera till problemet längre, antar jag. När de dessutom fick en son på "naturlig väg" något år senare kändes det som om de hade glömt allt vad barnlöshetssorg innebär. Jag vet inte riktigt vad jag ville säga med det här inlägget, annat än att jag förstår känslan av svek.

Stor kram!

 
At 11:13 fm, Blogger Tingeling said...

Tydligen går det fort att glömma. Jag förstår att du är besviken..
Men nu ska vi fokusera positiv energi på ditt fina embryo som gosar sig och SKA stanna kvar!!

 
At 11:29 fm, Blogger Janna said...

Tack solkatten. Det är nog precis så. Att min vän inte kan relatera till problemet och väljer den 'lätta' vägen. Att låtsas att allt är som det ska. Man kan inte uppfostra sin omgivning hur gärna man än vill. Det blir bara klistrigt och man får bara dåligt samvete själv fast man tycker att dom andra egentligen borde få det. Därför är det bäst att låta det vara. Men det är svårt. Det är så sårande. Jag vill inte bli mera sårad nu och är nästan rädd för att ta upp kontakten nu när jag är så känslig.

kram

 
At 12:13 em, Blogger Janna said...

Kram till Tingeling också förstås (jag han inte se ditt meddelande). Japp, ska försöka frambringa lite positiv energi!!

 
At 9:50 em, Anonymous Anonym said...

det här kan ju vara helt fel men jag funderar över om det kanske är så att din vän allltför väl kan relatera till problemet. hon hade själv flera missfall förstod jag det som? kanske var hennes smärta så stor och sorgen så outhärdlig att hon inte klarar att möta den igen? kanske pratar jag bara utifrån hur det skulle kunna ha varit för mig, jag vet ju inte. jag bara funderar kring att ibland kan ju egen smärta, rädsla, oro pch ångest blockera oss från att göra den enda rätta. lycka till. kajsa

 

Skicka en kommentar

<< Home