måndag, februari 05, 2007

Slag under bältet

Veckan har inte direkt börjat smärtfritt. Jag hade ultraljud och blodprov i morse. Vaknade på gott humör, lite spänd inför vad dom skulle säga som alltid. Jag är lika orolig varje gång att dom plötsligt bara ska skaka på huvudet och ge mej dödstöten när dom undersöker. Man lägger så mycket hopp och energi och tankar på det här att man blir vansinnig för minsta lilla incident. Jag tror också att jag gick dit med en förväntan om ett omhändertagande. Att någon skulle fråga hur det går eller hur jag mår. Jag har ju faktiskt inte mått så prima. Innan jag ens hann sätta mej i väntrummet slussades jag in i en undersökningstol. Jag hann knappt få av mej brallorna. Normalt är det skönt att slippa sitta och vänta, men i det här fallet blev jag överrumplad. Fem blåsor på höger och ...... ja hmmm, bara en blåsa på vänster slänger läkaren ur sej innan jag ens hunnit hitta skärmen där jag ska titta. Så in i ett annat rum. Tack och lov hinner jag påpeka att jag har för lite Puregon. Det kommer inte att räcka till fredag (nästa UL). Först tror han inte på mej men när han ser efter inser han att det är för lite. Han börjar räkna på det som jag redan räknat ut och får bita mej i tungan för att låta honom komma på det först. För han är uppenbarligen lite störd över att jag säger detta inför den barnmorskestuderande tjejen som sitter med. Nu är det tyvärr så att Puregonet kommer att räcka precis till fredag och jag kommer att få ta ännu en tur till apoteket igen på fredag. Om dom dessutom ökar dosen vilket jag misstänker att dom kommer att göra kommer det definitivt inte att räcka ens till fredag.

Besviken över de futtiga sex blåsorna trots rejält högre Puregondos och det lite väl hastiga bemötandet promenerade jag med en klump i halsen till jobbet. Sex blåsor! Det var färre än det var sist jag var inne på vanlig undersökning (alltså när jag inte var under behandling). Ingen som bryr sej hur man mår. Inte ens min man behagade ringa. Väl på jobbet slog jag mej ner vid morgonfikat. Det första jag hörde var "Det är ju så när man har barn....". Illamående lyssnade jag snällt vidare. En kollega frågade en annan om pappaledigheten. "En dag i veckan , på fredagar" svarar han. Bra val säger jag. "Vad menar du?" säger han lite aggressivt. "Ja, jag menar bara att det är bra att ta i anslutning till helgen" säger jag och känner mej genast trängd i ett hörn. "Du har väl ingen jävla aaaning om vad det innebär att ta hand om ett barn" säger han rått. En kvinnlig kollega skrattar högt. Jag reser mej upp och går och låser in mej på toaletten. Och gråter. Det finns ingen annanstans att ta vägen. Hennes skratt ekar fortfarande. Efter en lång stund vågar jag så kliva ut ur toaletten. Fast besluten att ta mej härifrån resten av dagen. Jag kan inte arbeta. Den manliga kollegan ber om ursäkt. Han har väldigt dåligt samvete. Det som var mest sårande var att han är väl insatt i min situation. Jag hade inte väntat mej det påhoppet från honom. Vad är det med föräldrar och behovet av att beklaga sej?

Det är tungt just nu. Det värsta är att jag känner mej så ensam och utelämnad. Min man jobbar dygnet runt och går aldrig att nå på jobbet. På kvällarna sitter jag själv med mina sprayer och sprutor. Ensam med mina tankar som vi aldrig hinner ventilera och dom oberäkneliga hormonsvängningarna som spelar spratt. Man kan bli knäpp för mindre.

10 Comments:

At 3:13 em, Blogger Tingeling said...

Nämeen, gumman - vilken dag!!
Jag förstår att det känns skit nu.
Läkare är ju inte alltid de mest hänsynsfulla och man vill ju att de ska ta sig tid och, som du säger, bry sig om hur man mår. Inte kul att få en känsla av löpande band när det gäller saker som är livsviktiga för dig.

Och så kollegan då. FY, vad hemskt. Hur kan man bara klämma ur sig nåt sånt?? Och du skriver att han vet om er situation? Herregud.
Otroligt, verkligen.

Jätteledsamt om du känner dig ensam i det hela. Finns det ingen möjlighet för er att prata om saken tillsammans? Fast alla kan ju eller vill inte prata, det finns ju andra sätt att finnas där för varandra.
Hur som helst så skickar jag dig varma tankar i en superjobbig tid.

 
At 4:01 em, Blogger Janna said...

Tack tingeling. Ja man upphör aldrig att förvånas.... Kollegan i fråga har själv gått igenom en lyckad IVF och de ska nu göra ett försök till syskon. Han har följt alla mina turer fram och tillbaka från lyckan över graviditet till depression över missfall. Ärligt talat är jag fullständigt förbluffad och sårad över hur han kunde kasta ur sej något sånt.

 
At 7:32 em, Anonymous Anonym said...

Hej! Jag halkade in på din blogg, och blir helt förbluffad när jag läser vad du varit med om idag. De är idioter på ditt jobb. Så fullständigt okänsligt! Innan jag fick barn satt också folk och liksom gottade sig över att jag inte hade något. Berättade om födelsedagar osv bara på pin kiv kändes det som. Det är fullständigt respektlöst!

Jag önskar dig lycka till med allt!
Kram!
Tillfällig besökare

 
At 7:33 em, Anonymous Anonym said...

Jag heter Pernilla förresten, "Tillfällig besökare" lät lite stelt. Och som sagt, lycka till med allt.

 
At 8:24 em, Blogger Solkatten said...

Fy faaan vilken idiotkollega! Åh, jag kan knappt hålla tillbaks tårarna, så ont gör det att läsa ditt inlägg. Jag hoppas, hoppas HOPPAS att det ska vara värt allt skit den här gången. Att det ska vara er tur nu.

Stor kram

 
At 9:30 em, Anonymous Anonym said...

Hej Janna. Idioter finns det gott om. Om du orkar tycker jag att du kan fråga honom hur han tänkte när han sa så. Fråga om han inte förstår hur hans ord kändes för dig. Ang. antalet blåsor så funderar jag på din oro. Alltså, vi är på samma dag och jag var också på VUL idag. Jag hade också "bara" 6 blåsor men jag är inte orolig. Borde jag vara det? Jag uppfattade det inte så av min läkare. Hon verkade nöjd. Jag tycker inte du ska fundera på det... Jag tar 125 u dag. Tar du lika mycket? Jag ska tillbaka på torsdag på nytt vul, äp måndag eller tisdag.

 
At 10:08 fm, Blogger Janna said...

Tack alla, för värmande ord och välkommen Pernilla. Jag känner igen det där med 'gottandet'. Det är precis så det känns ibland. Erica, vad roligt att vi är i 'sync'. Det var inte meningen att göra dej orolig. Skälet till min besvikelse är att jag successivt har ökat dosen och tog nu fram tills igår 250 u. Igår ringde dom och ville att jag skulle öka till 300u för österogenhalten är för låg. Det är ju dubbel dos jämfört med min första IVF! Min erfarenhet säger mej att det här första ultraljudet brukar ge en indikation på hur många ägg dom får ut i slutändan (efter lite svinn). Samtidigt känns det konstigt att det inte är fler äggblåsor än vanligt (utan behandling). Sist jag sprejade var jag svår att 'tuffa igång' sa dom och det är just därför man ökade dosen ytterligare igår. Samtidigt är jag nöjd om vi får ut 8 ägg som sist då jag körde 'antagonistbehandlingen' och alltså inte behövde spreja och bli nedreglerad (då tog jag 225u). Skälet till antagonistbehandlingen var just att få ut fler ägg. Jag vill bara ha lite marginaler så att jag inte riskerar att inte få tillbaka nånting.

Lite rörigt, hoppas du förstog.... Hur mår du förresten?

 
At 2:43 em, Blogger Storkenflyger said...

Det var en riktigt elak apa den där pappan. Om du orkar tycker jag att du ska ta upp det med honom. Så får man bara inte säga till en person som man VET är ofrivilligt barnlös. Så osmakligt. Idiot!

Jag ska hålla mina tummar för att det blir fler blåsor.

Styrkekram till dig!

 
At 7:38 em, Anonymous Anonym said...

Nej fy vad jobbigt! Vilken elaking till arbetskamrat?!!

Det där med att inte kunna prata med sin partner är skitjobbigt när man håller på med sprutorna, speciellt.

Minns när jag var tvungen att ta dem på jobbet - kände mig så ensam och oälskad, allt var elände!

Hoppas verkligen att ni får tillfälle åtminstone på helgerna att rå om varann och hinna ifatt. Stor, stor kram!!

 
At 8:55 fm, Blogger Anna said...

Vill bara skicka över drösvis med kramar. Och lika många hårda sparkar där bak till din pucko-kollega. Hur i hela h-vete kan man uppföra sig sådär och det mot en IVF-syster, jag förstår det bara inte...

Du är JÄTTEDUKTIG med dina sprutor! Saring lärde mig att man ska skrika "hurra för fettet!" som stridsrop innan man sticker, och det brukade pigga upp även om jag var ensam hemma när det var dags. Det och ett framdukat lyxfika (varje kväll!) att belöna sig med efteråt. Då kan man faktiskt njuta av att få vara lite i fred oxå.

Stora kramar

 

Skicka en kommentar

<< Home