tisdag, september 18, 2007

IVF-tvillingar

Jag har beslutat mej för att inte berätta att jag väntar tvillingar om jag vill berätta om barnlösheten och IVF:en också. Det är slående hur många som tror att dom har med det att göra. Hur många som faktiskt inte vet hur dom ska förhålla sej till min graviditet om dom inte får veta om det är IVF eller inte. Nästan på samma sätt som folk har svårt att förhålla sej till en bebis om dom inte vet vad det är för kön. Jag blev gratulerad av en granne för lite sedan. Hon frågade lite klurigt om jag hade tvillingar i släkten. Ja, sa jag. Jag är själv tvilling. Jaha, sa hon med en rynka på pannan. Är du? Men det brukar ju hoppa över en generation!? Ja, sa jag, men jag har fuskat, jag har gjort IVF!! Sa jag så hurtigt som jag bara kunde med ett skratt. Hennes reaktion var minst sagt obekväm. Hon backade några steg som om hon talade med pesten själv, och avlägnade sej mållöst den första bästa chans hon fick. Själv stod jag kvar med ett flin inom mej. Hon fick svar på tal.

Igår kväll började jag bläddra i en bok som jag fått låna av min kusin som fått tvillingar. Den handlar om sånt man bör veta om tvilling graviditet och föräldraskap. Jag fastnade direkt vid kapitlet som tog upp IVF. Rådet i detta sammanhang var tydligt. LJUG. Om någon är så fräck att dom frågar så förtjänar dom inte bättre än en lögn. LJUG. När frågan kom skulle man svara med en motfråga. Vad är IVF egentligen? När personen börjar förklara och berätta ska man fråga om hon/han själv har gjort IVF som verkar så insatt. Vi får se om jag vågar....

Idagska jag till MVC. Jag längtar efter varje konfrontation med MVC eftersom det är en bekräftelse på att det är sant det som händer. Så underbart sant. Vi tar varje vecka som går som en seger. Man vill bara att veckorna ska gå fortare!

3 Comments:

At 11:27 fm, Anonymous Anonym said...

Jag tror kanpp det är sant det du berättar. Är människor så korkade..så ... när jag hittar inget bättre ord.

Kan inte för mitt liv tänla mig att jag skulle ha reagerat så... nyfiken javisst...men sån är jag...

kankse förstår jag inte reaktionen eftersom jag inte förstår varför det verkar vara många som reagerar inför IVF över huvudtaget.... det är väl super att den hjälpen finns att få...och om man dessutom får förmånen att få tvillngar vid en lyckad IVF då är det väl bara att grattulera..extra varmt...här vet man ju att det ligger lång tid av kämpande bakom...

Jag kan bväl inte vara unik? Det måste väl vara fler än jag som har vänner IRL som har gjort IVF? Fler än jag som tycker att det är en naturlig graviditet som fick hjälp på vägen...eller?

Eller är jag lika dum som andra?

 
At 5:36 em, Anonymous Anonym said...

Är folk så korkade? *mållös*

 
At 5:44 em, Blogger Dagboken said...

Oj! Tänk vad dumma folk är! Men så stark du var som verkligen sa som det var och stod för det så att hon var tvungen att bli paff istället!


Själv tycker jag ju att IVF inte alls är så konstigt och att själva graviditeten egentligen inte är en IVF-graviditet. Den startade bara genom IVF. Men då har ju även jag lyckats på det sättet...

 

Skicka en kommentar

<< Home