torsdag, augusti 23, 2007

Om att vara gravid med ickebiologiska barn

Igår satt jag i fikarummet med kollegorna. En kille började räkna upp dom som skulle vara föräldralediga i vår. Mitt namn räknades upp med de andras och det var så skönt att jag för en gångs skull inte behövde sitta och må dåligt. I själva verket satt jag och spann som en katt. Som en sån där självbelåten j-vla gravid kvinna som jag normalt brukar hata. En sån som inte kan sluta klappa sej själv på magen och se lycklig ut. Huuh. Ibland tänker jag att jag skulle vilja ha en t-shirt som det står "Har kämpat länge" eller "IVF bebisar" på. Jag vill att folk omkring mej ska förstå att jag har rätt att vara självbelåten utan att bli hatad. Sen skulle det inte skada om dom som kämpar med IVFer och andra behandlingar fick veta att dom inte är ensamma och att dom som inte har några problem med att bli med barn kanske förstår hur lyckligt lottade dom är. Men så vill jag ibland bara låtsas att allt bara var en ond dröm och att min graviditet är precis lika 'normal' som alla andras. Eller att jag ska få 'biologiska barn' som en dum brud uttryckte det på en fest nyligen. Det var hennes sätt att fråga om jag hade gjort IVF. "Är det biologiska barn?". Jag förstog inte frågan först utan kastade ur mej ett tveklöst ja (jag menar, dom är ju inte adopterade). Sen la jag huvudet på sned och tänkte efter en stund och frågade till slut vad hon menade med 'biologiska barn'. "Ja alltså inte provrör, det är många som gör sånt nuförtiden", svarade hon. Klumpen i halsen satt där den skulle. Räknas inte min graviditet som en riktig graviditet nu? VAD svarar man?

12 Comments:

At 1:41 em, Anonymous Anonym said...

Vilken fruktansvärt märklig och okänslig kommentar. Om det är ditt ägg så är det väl ditt biologiska barn du bär på. Hur sedan det ägget fastnade och vad som föregick det har väl ingen som helst betydelse. Hur kan man vara så uckad att man ens resonerar kring detta???

Upprörd Tisalen

Kram till dig och klappa bebismagen många extragånger fårn mig och var gärna lite extra gravidbelåten för det är du värd!

 
At 3:27 em, Blogger Tingeling said...

Oh my God.
Heeelt otroligt!!
Synd att du inte kom på nåt dräpande att säga.

 
At 4:16 em, Blogger Janna said...

Ja, du har helt rätt tingeling. Man är så jäkla trög i sånna situationer!

 
At 11:17 fm, Anonymous Anonym said...

Vilken okunnig bi**h. Att man ens kommenterar saker man inte har koll på. Vissa människor förtjänar en fet smäll för att vakna upp. Nästa gång någon säger nått så korkat får du förbereda dig på nått dräpande!

 
At 1:43 em, Anonymous Anonym said...

Det var en riktigt korkad kommentar! Men en annan sak som gör mig lite ledsen är att det inte verkar vara okej att vara riktigt, riktigt glad för sin graviditet även om den tillkommit utan långvarigt lidande innan. Har själv två barn nu, varav det första krävde långt längtande och stimulering men det andra kom till pang bom. Jag var lika glad och tacksam för båda graviditeterna.
Måste man "förtjäna" sin glädje?
Däremot håller jag med om att man kunde önska sig lite ödmjukhet bland en del (blivande) föräldrar. Man kan inte skaffa barn. Man får dem - och det finns ingen rättvisa i om man får dem eller inte.
lycka till med resten av grav!/Susanne

 
At 1:51 em, Blogger Dagboken said...

Jag skulle strunta i hennes kommentar och bara säga att "jo, de är visst biologiska". Dummare kommentar få man ju leta efter!

 
At 3:57 em, Blogger Janna said...

Susanne, nej du har rätt. Visst måste man inte 'förtjäna' sin glädje. Det jag skrev i inlägget är sådant som onekligen bor inom mej som en följd av långvarig och djup sorg över barnlösheten. Det är så många som kämpar med IVFer och det gör mej så ont varje gång jag hör att någon håller på med sprayer och sprutor. Jag vet hur ont det gör att se gravida när man själv lever i hopp och förtvivlan. Jag vill helt enkelt inte vara en sån gravid som det gör ont att se. Men jag vet att det är omöjligt. Jag är ju faktiskt gravid. Dessutom önskar jag att man inte viskade bakom ryggen när man pratar om IVF som om det vore något skamligt. Alltför många är dåligt insatta och har fördomar. Det var uppenbart att tjejen på festen frågade för att ta reda på om det var en 'riktig' tvillinggraviditet. Uppenbarligen spelar det en roll.

 
At 3:14 em, Anonymous Anonym said...

Barn från ens egen livmoder kan väl för f-n inte vara annat än biologiska! Gud, vilken DUM kommentar. Hurdana ÄR folk?!

Visst är det en märklig känsla att vara den som är gravid plötsligt? Och inte behöva sitta med en klump i halsen och försöka se glad ut för någon annans skull.

KRAM på dig!

 
At 6:38 em, Blogger Storkenflyger said...

Märkligt att det finns så mycket okunskap kring provrörsbefruktning. Okej om kvinnan på festen var en 80-årig tant som inte hängt med de senaste 20.

Du skulle svarat : Nej de är adopterade från Etiopien.

Skämt å sido. Ett tips när man blir överrumplad av en ohyfsad fråga är att svara med en fråga tillbaka så att den andra får kräla runt och blotta sin okunskap.. men som sagt ibland blir man så paff att hjärnan domnar bort av ren häpnad.


Bra ide med IVF-bebisar som tröjtryck!

 
At 10:29 em, Blogger Anna-Bell said...

Men vilka frågor man kan få! Heeelt otroligt!
Anna-Bell

 
At 9:34 fm, Anonymous Anonym said...

Åh! Jag har inte varit här på länge, ser jag.

TUSEN JÄTTEGRATTIS till tvillingmagen! Njut och må gott!

/Inger

 
At 2:05 em, Anonymous Anonym said...

Jag blir orolig nu när jag inte hört ngt från dig här på bloggen på så länge. jag hoppas att det är för att du är helt upptagen av dina växande mage....

Kram
Tisalen

 

Skicka en kommentar

<< Home