onsdag, september 26, 2007

Förvirrad

Så var det alltså dags för läkarbesöket. Det skulle handla om tvillinggraviditet och fortsatt planering de närmaste veckorna. Trodde jag. Lite stressad kastade jag mej in i väntummet. Och väntade, och väntade. Ingen kom. Till sist, efter nästan en timme kom en stressad läkare och hämtade mej. Ungefär efter tre minuter sa hon att hon ville sjukskriva mej. Chockad och mållös frågade jag till sist om jag kanske kunde få jobba deltid. Efter allt vad du har gått igenom ska vi inte chansa sa hon strängt. Hon gick med på 50%. Sedan berättade jag att jag hade börjat få lite ont när jag går. Hon klämde på magen. Vi diskuterade sammandragningar. Till slut sa hon att hon ville att jag skulle vara hemma på heltid ett par veckor. Det hela gick på 20 minuter. Förvirrad, ledsen och något uppskrämd gick jag därifrån. Utan att veta vad jag borde göra. Lyda läkaren som är mån om att det ska gå bra, eller gå tillbaka till jobbet och hoppas att det inte händer något. Hur jag än väljer får jag dåligt samvete. Dåligt samvete för att jag jobbar för mycket, dåligt samvete för att jag jobbar för lite, dåligt samvete för att jag är dålig på att ta det lugnt, dåligt samvete för att jag drabbar mina arbetskamrater.

Jag har till slut bestämt mej för att det enda rätta är att stanna hemma. Visserligen inte helt utan dåligt samvete, men det här är det viktigaste som finns för oss just nu. Jag måste ge det chansen. Det är nu eller aldrig.

Det som gör mej bekymrad just nu är att läkaren faktiskt gjorde mej uppmärksam på sammandragningar. Jag är fortfarande osäker på om det är sammandragningar eller om det är värk som kommer för att jag växer så mycket just nu. Det kommer när jag är uppe och går men har även börjat komma när jag lägger mej för att vila. Jag klämmer och känner på magen för att se om den är hård när det kommer, men det är svårt, den är konstant hård när jag är ute och går och ofta även när jag ligger ner, beroende på hur jag ligger. Det känns i alla fall inte som före missfallet vilket är en stor tröst. Men jag får en sån ångest av allt funderande och klämmande och kännande. Jag som var så trygg och lycklig för bara några dagar sen. Nu gnager en oro i mej. Hur mycket vågar jag röra på mej utan att få dåligt samvete? Vad är normalt? Hur ska det kännas? Jag är väldigt förvirrad.

7 Comments:

At 6:32 fm, Blogger Dagboken said...

Ungefär så där känner jag oxå. Det gör ont men jag vet inte om det är sammandragningar. Läkaren jag träffade sa snabbt att "det där är sammandragningar" men jag är inte riktigt säker... Och min mage är oxå hård för jämnan. Min BM sa att det inte är så konstigt eftersom det är en muskel som växer.

Men jag tycker det låter bra att du stannar hemma. Det är alltid bra att vila om man har sammandragningar! Vilken vecka är du i nu? OM det skulle bli värre, att du får ont och det inte går över så ring till Förlossningen så kan du få Bricanyl för att stoppa sammandragningarna. Det sa min BM till mig att göra...

Stor kram!

 
At 9:04 fm, Anonymous Anonym said...

Men tänk efter. HUUR kan du ha dåligt samvete för något som läkaren (som faktiskt vet bäst jsut nu) säger är bäst för dig och dina barn? Kommer någon katastrof inträffa för att du inte är på jobbet? Är det ditt ansvar?

 
At 1:48 em, Anonymous Anonym said...

Skit i att ha dåligt samvete nu. Det viktigaste är du och bäbisarna. Er familj! Prio ETT.

När jag blev sjukskriven under graviditeten så upptäckte jag att jag alls inte var oumbärlig på jobbet. Konstig känsla efter att ha jobbet häcken av mig i åratal.

KRAM från Sanna

 
At 4:31 em, Blogger Janna said...

Tack alla. Det värmer. Jag ska ringa till BM imorgon för jag fick inga vettiga svar från läkaren om hur det skulle kännas. Den här gången kommer jag inte att lämna något åt slumpen. Jamis, tack för tipset, jag går in i v22 imorgon. Vill bara att veckorna ska gåååå!!

kramar

 
At 4:50 em, Anonymous Anonym said...

Nu vet jag inte hur det är med riskskillnaden mellan en tvillinggraviditete och en singelgraviditet (heter det så?). men jag hade sammandragningar (mycket) från v 14 och frammåt när jag väntade A. Blev tillsagd att ta det lungt men jag blev inte sjukskriven.

Men det är stor skillnad på växtvärk och sammandragningar. När magen blir större blir magen en hård toppig boll...och i övrigt så känns sammandragningarn mer på i själva magen och växtvärken mer neråt ljumskarna...så var det för mig i alla fall.

Njut nu av att ta det lungt och av dina tvillingar

Kram

 
At 4:52 em, Anonymous Anonym said...

När får vi förresten se en bild på din underbara mage? :)

/Nyfiken Tisalen

 
At 5:01 em, Blogger Janna said...

Tack Tisalen! Det kändes lugnande att höra. Jag har värk just neråt ljumskarna, alltså inte riktigt på/i magen. Alla säger att det är 'supertidigt' med sammandragningar i v21/v22, men samtidigt står det tydligt och klart i de gravid-kalendrar jag sett att det kan börja bli påtagligt med sammandragningar i v23. Själv har jag legat ett par veckor före kalendern rent symptommässigt. Men så ser man skräcken i allas ögon när man nämner sammandragningar.... och skräcken smittar...

Jag ska se om jag inte kan exponera en liten bild snart...

kram

 

Skicka en kommentar

<< Home