måndag, november 13, 2006

Plockning

Så var det äntligen dags för plockning. Denna gång var jag inte så spänd inför ingreppet som sist. Däremot har jag gått omkring hela helgen och varit orolig för att dom ska ta en snabb titt och sedan säga, "nej tyvärr, dom här små löjliga äggen kan vi inte plocka", eller "ojoj, dom har vuxit alldeles för mycket så det är alldeles försent".... jag vet att det kanske är lite väl hispigt att gå och oroa mej på det sättet, men så har det här varit ett skräckmoment sen missfallet. Men så låg jag där äntligen, inföst i ett bås, med andra par runt omkring med enbart skynken som skiljeväggar. Alla med samma stora önskan i livet.

Jag var på förvånansvärt gott humör, och det kanske är det absurda i situationen som gör att man inte kan låta bli att se det hela med lite humor. Iförd tjusigt linne och ännu snyggare strumpor var det så dags för plockning. Det gjorde ondare denna gång men ändå inte så farligt. I min rusighet hade jag svårt att hålla räkningen på antalet ägg. Jag hörde bara att man ropade "första ägget". Sen väntade jag på "andra", men det kom aldrig. Jag började bli orolig. Till slut sa min man, "det ser ju bra ut!". Totalt fick man ut 8 ägg. Det var precis vad jag hade vågat sträcka mej till att hoppas på. Jag vet att det inte på något sätt är superbra, men jag blev jättelättad och glad. Det är ju rekord!

Nu börjar den långa läskiga väntan på att få höra om det faktiskt blir ett embryo. Fy den som ringer mej på tisdag eller onsdag! Nu ska jag bara slappna av så mycket jag kan. På onsdag är det dags om det finns någon liten cellklump som vill!

Delmål ett: ägg
Delmål två: toppenfint embryo
Delmål tre: positiv sticka
Delmål fyra: lyckat UL i v 7-8
Delmål fyra: passera v12
Delmål fem: passera v16
Delmål sex: lyckat UL i v17-20
Delmål sju: fullgången graviditet/förlossning
Delmål åtta: friskt barn

Någon annan som vill bestiga Mt Everest? Det verkar lättare.....

3 Comments:

At 7:05 em, Blogger Solkatten said...

Grattis! Åtta ägg får väl räknas som en bra skörd? Nu håller jag tummarna allt vad jag kan för att du får beta av delmålen, ett efter ett =) (När du radar upp dem sådär känns det faktiskt som en riktigt tuff uppgift...huwa!)

 
At 7:42 em, Blogger Karika Pyry said...

Grattis till dina 8 ägg! Håller tummarna för ett fint embryo tillbaka!

Jaa..att bestiga Mount Everest är nog troligen lättare än allt vi hittills har fått bestiga...

 
At 11:44 fm, Blogger Janna said...

Tack! Nu gäller det att ingen ringer med katastrofmeddelandet.... huuuuh.

 

Skicka en kommentar

<< Home