onsdag, november 01, 2006

Sprutdag 4

Var det såhär jag kände sist? Jag försöker komma ihåg. Den här gången är jag inte nedreglerad och tar sprutor i ökad dos. Samtidigt som jag är livrädd för överstimulering vill jag att det ska kännas mer än sist. För visst ska det väl kännas när man är äggkläckare? Jag tyckte att jag kände mer av stimuleringen inför inseminationen än av IVFen. Jag hade ju nästan lika många ägg som då också. Med den enda "lilla " skillnaden att jag hade plågat mej igenom en IVF behandling med allt vad det innebär av spraysmusslande, huvudvärk, hormontjafs, narkomanfeeling och övriga personlighetsstörningar. Vilken besvikelse att inse att det inte tjänade så mycket till. Jag tror inte jag fattade först. Tills äggplockningsdagen när läkaren kommenterade att här gällde det att hålla tungan rätt i mun.

Man tror att jag var svårväckt efter nedregleringen och därför testar man nu med att skippa nedregleringen helt och hållet. Det drar och värker lite i äggstockarna och jag kan bara hoppas att det är som det ska. Jag ska inte ta blodprov förrän på fredag och UL troligtvis på måndag. Huuuh vilken olidlig rysare!

Vi var på kyrkogården igår kväll. Det låg många nya nallar och ljus och blommor där. Jag blev ledsen när jag insåg att det finns så många fler än oss som sörjer. Samtidigt kändes det varmt att konstatera att hon inte är ensam i höstmörkret.

5 Comments:

At 11:14 fm, Blogger Amira said...

Menar du att ni på er Kyrkogård har ett ställe för ofödda barn?

 
At 12:00 em, Blogger Janna said...

Ja. Enligt lag i sverige ska alla barn som föds efter v13 kremeras och begravas. På kyrkogårdarna finns särskilda barnminneslundar där dessa barn hamnar om man inte väljer att göra en egen ceremoni, eller har någon familjegrav eller andra speciella önskemål. Kremeringen annordnas av sjukhusen och sker tillsammans med andra foster om man inte ber om att få sitt barn kremerat enskilt. Nedsättningen sker utan cermoni och man får reda på det när det väl har skett (i fredags för oss). Även små barn som har levt en tid ligger vid barnminneslunden.

Jag kan inte nog beskriva hur viktigt det är för oss att vårt foster behandlats med respekt. Även om vårt barn var litet, var hon en liten människa med fullt utvecklade fingrar och tår och små naglar, och en liten bröstkorg med revben, och drag som vi kände igen från oss båda. Hon var jättefin.

 
At 1:15 em, Blogger Karika Pyry said...

Det måste kännas fint ändå att ha en grav eller då minneslund att gå till. Någonstans dit man kan sörja. Lycka till nu med denna IVF! Själv sitter jag och ruvar på ett guldägg, ruvardag 6. Kram!

 
At 1:18 em, Blogger Amira said...

Jag ska banne mig göra en minneslund för Trixie i vår trädgård så fort snön smälter i vår! Trixie levde ju bara till v10 (ungefär) så hon kanske inte skulle platsa på kyrkogården. Men detta är faktiskt en bra tanke! Man kanske kunde få ge Trixie ett "namn" också på riktigt? Där har finländska präster o biskopar ngt nytt att bita i, kvinnoprästfrågan börjar kännas lite uttjatad!

 
At 11:01 fm, Blogger Janna said...

Amira, jag tycker det är en bra ide. Kanske rentav plantera ett litet fruktträd som får bära frukt, eller någon vacker blomma, som får symbolisera eran stora förlust.

 

Skicka en kommentar

<< Home