torsdag, december 06, 2007

Sportdryck

Nu är jag heltidssjukskriven. Jag vill bara ligga och ta det lugnt men av någon anledning känns det som att det är mycket att fixa med. Jag vill hinna med allt på en gång eftersom jag har en bild av att jag kommer att bli halv-invalid snart. Jag borde rensa, fixa, förbereda frysta matportioner, köpa julklappar, julbaka, osv, osv. Helt enkelt göra allt det där som jag planerade innan känslan av trött-slö degighet slog till.

Igår besökte jag en tvillingmamma med ettåriga tvillingar. Jag kan inte neka till att jag får en klump i halsen. Jag längtar så att jag spricker men känner samtidigt en liten oro. Jag tror jag ska byta ut de frysta matportionerna mot sportdryck och energy bars.

Vi var på tillväxtkontroll i veckan. De små hade vuxit så som dom skulle. Dom är lite mindre än vad dom borde vara men ändå inom normalintervallet. Barnmorskan tyckte att om det ser bra ut på nästa tillväxtkontroll om två veckor så kanske vi kan glesa ut antalet ultraljud. Dessutom hade 'tvåan' vänt sej så nu ligger båda med huvudena neråt. Då finns en god chans att jag slipper kejsarsnitt. 'Ettan' (den som kommer att komma ut först) kan inte vända sej mer eftersom den ligger lite trängre än 'tvåan', så i sämsta fall kommer en att ligga med huvudet upp och en med huvudet ner. Då vet jag inte om det blir kejsarsnitt. Jag har hört lite olika rekommendationer från olika håll. Förhoppningsvis får vi lite mer information framöver....

Det finns inte ord för min lycka.

5 Comments:

At 5:23 em, Blogger Dagboken said...

Va skönt att du är heltidssjukskriven nu! Njut och slappa några dar så kommer du säkert få lite energi att göra allt som ska göras... kanske :-)

Jag längtar så tills jag får gå hemma!

 
At 8:41 em, Anonymous Anonym said...

...och du har inte ens långt kvar ;)

...och du vet när det är nära...för då får du energi...jag lovar...det fungerar lite så

dagen inna A kom så låg jag på golvet och skruvade garderober...
http://tisalen.blogg.se/

 
At 3:35 fm, Blogger aussiekicki said...

Hej Janna!
Jag har läst din blogg i kulisserna ett tag utan att kommentera. Jag är själv mamma till tvillingpojkar på 4 år. De kom efter 3 IVF-behandlingar.

Jag hoppas att du inte tar illa upp eller blir jätteorolig men jag skriver det här ändå för jag vill att allt ska gå bra för er.

En av mina bästa vänner har GBS men visste inte om det inför förlossningen av hennes första barn. Hon fick gå hem och vänta i tre dygn efter vattenavgång, på att värkarna skulle sätta igång av sig själv. Bebisen fick GBS-sepsis (blodförgiftning) och var jättesjuk. Hon mår bra nu.
När deras andra barn skulle födas fick min kompis antibiotikadropp direkt vid ankomst till förlossningen.

Nu kommer din förlossning vara extra övervakad oavsett om du föder vaginalt eller med snitt. Men jag tror ändå att det kan vara bra att känna till och ta upp med din läkare inför förlossningen. Jag vill verkligen inte skrämma upp dig men... ja man känner ju lite extra med alla som fått kämpa så länge.

Sköt om dig och varmt lycka till!
Bästa hälsningar från Kicki i Sydney

 
At 9:20 fm, Blogger Sanna said...

Snart återkommer energin och sedan kommer du ha hur mycket som helst ett tag framöver ;)

Under hela graviditeten mådde jag som bäst veckan innan förlossningen!

Jag är så glad för din skull.

Kram Sanna

 
At 6:13 em, Blogger Janna said...

Kicki, tack för din varning. Man har redan planerat in intravenös antibiotika för mej under förlossningen så förhoppningsvis slipper jag komplikationer av det slaget. Det är ganska skrämmande att förstföderskor inte informeras om den här risken, även om det säkert är väldigt låg risk så kan det gå riktigt illa både för mor och barn.

 

Skicka en kommentar

<< Home