fredag, maj 11, 2007

Sprutdag 8

Här händer det saker på alla fronter. Hembesöket gick hyfsat. Vi hade bjudit hem några representanter från vårt 'nätverk' på utredarens begäran. Något som ytterligare bidrog till nervositeten eftersom vi hade sämre kontroll över situationen. Det kändes väldigt konstigt och nervöst när utredaren klev in genom dörren. Alla stog och tittade på honom, lekledaren. Vi bjöd på dom inte-alltför-fjäskiga tilltuggen och satte oss i soffan. Samtalen flöt på bra som vanligt och det kändes ganska trevligt. Det var först när han hade gått som jag märkte att det nog hade varit ganska stelt. Alla slappnade av och plötsligt var vi på väldigt gott humör (redan innan vi öppnade bubblet....).

Dagen efter var vårt sista möte. Det gick inte riktigt lika bra. Vi skulle prata om livsåskådning och erfarenhet av barn.... inte våra starkaste meriter. Samtalet sviktade lite här och där. Så kom vi in på medgivandeåldrar. Inte heller så muntert. Så ringde min telefon ganska olämpligt och jag kom av mej. Man kan inte vara på topp jämt, men samtalet gav en bitter eftersmak. Jag blir så trött på att man hela tiden försöker 'måla fan på väggen' i adoptionssammanhang. Att adoption utmålas som ett föräldraskap som är flera gånger tyngre och besvärligare än ett biologiskt föräldraskap. Man ska börja varje mening med 'i värsta fall' och inte inbilla sej att man ska få känna sej som en 'normal' förälder. Jag förstår också att det kan uppstå problem som man inte har annars, men det blir så svårt när man hela tiden ska sitta och spekulera ikring allt det jobbiga och hur man ska tackla det och aldrig lyfter fram det positiva. Sen är det svårt när man ska sitta och vara så perfekt hela tiden. Säga rätt saker.

Men nu är vi i princip färdiga med hemutredningen. Vi har lite papper kvar att skicka in och sen får vi förhoppningsvis ett beslut före sommaren.

Igår var jag på det första ultraljudet. Det var över förväntan. Alla på kliniken var så rara och omtänksamma. Jag hade en annan läkare än vanligt. Hon trodde att hon skulle göra plockningen vilket var bra. Jag fick ställa mina frågor utan att känna mej i vägen. Jag trodde att min vänstra äggstock hade lagt av, men icke. Den hade lika många blåsor som höger sida (ca 4!). Så jag blev alldeles lycklig. Jag kände mej nästan som en riktig kvinna. En sån med båda äggstockarna på plats. En sån som kan bli gravid.

4 Comments:

At 1:53 em, Blogger Solkatten said...

Jag tror säkert att hembesöket gick bättre än "hyfsat", men jag förstår att det måste vara en oerhört konstig situation.

Grattis till att ni är på gång, både med adoptionen och IVF-behandlingen. Det blir till att hålla dubbla tummar :-)

 
At 2:43 em, Anonymous Anonym said...

Jag undrar bara en liten sak... vi har själv haft tankarna på både adoption och ivf. I jan gick vi föräldrautbildningen och fick klart och tydligt förklarat för oss att man INTE fick göra behandling samtidigt som man adopterar så vi tog paus i adoptionsprocessen. Hur ställer sig er hemutredare till att göra behandling samtidigt? Vet han om att ni gör det? jag är bara nyfiken på hur de resonerar. HOppas allt går bra, både ivf och adoption!

Kram, jamis

 
At 10:21 fm, Blogger Storkenflyger said...

Först: Grattis till äggblåsorna! Hurra.

Sedan: Grattis till att ni kör parallellt, oavsett vad man får och inte får göra. Det kommer jag med göra när jag ger mig på IVF:en.

 
At 12:29 em, Blogger Janna said...

Tack. Tack också för frågan Jamis. Det är absolut inte så att vi inte bryr oss om de regler som finns.De finns där för att man säkert ska veta att man gått vidare, men, om jag får lov att vara lite cynisk, även för att spara kommunen onödigt arbete. De flesta tror att IVF är lika med graviditet. Så är det ju inte riktigt....

Vi påbörjade vår adoptionsprocess för ett och ett halvt år sedan, medan vi stod i kö för att få göra IVF. Jag tror att det skulle vara svårare för oss att köra parallellt om vi inte innerst inne kände att vi vill adoptera oavsett om vi lyckas bli biologiska föräldrar eller inte. Vi vill ha flera barn. Jag har inte direkt blivit yngre efter snart 8 års barnlöshet. Vår utredare pratade senast om att det inte brinner i knutarna.... vad vet han om hur det känns att ställa sej i en två år lång adoptionskö när man redan väntat så länge? Nej, vi har väntat länge nog.

Sist men inte minst, vi skulle aldrig göra en IVF om vi hade skickat iväg papper till ett land.

 

Skicka en kommentar

<< Home